ESF projekts 8.5.3.0/16/I/001
Ilustratīvs attēls

ESF projekta “Profesionālās izglītības iestāžu efektīva pārvaldība un personāla kompetences pilnveide” (Vienošanās Nr. 8.5.3.0/16/I/001) ietvaros 2021.gadā nodrošinātas 82 profesionālās kompetences pilnveides mācības, kursi un semināri profesionālās izglītības iestāžu pedagogiem un administrācijas pārstāvjiem, prakšu vadītājiem, nozaru pārstāvjiem, darba vidē balstītu mācību vadītājiem un konventa pārstāvjiem. Kopumā 1730 dalībnieki šogad izmantoja iespēju papildus izglītoties un celt savu kvalifikāciju.

Atsaucoties uz pedagogu vēlmēm, arī 2021.gadā Projekta ietvaros tika organizētas mācībās, vērstas uz digitālo prasmju pilnveidi, dažādu digitālo rīku un iespēju izmantošanu mācību procesā:  

“Kvalitatīva tiešsaistes mācību procesa organizēšana” (4 grupas, 75 dalībnieki), “Microsoft Office 365 izmantošana mācību procesā” (4 grupas, 55 dalībnieki), “Microsoft Excel bez priekšzināšanām” (5 grupas, 77 dalībnieki), kā arī šogad Projekta dalībniekiem tika piedāvāti padziļinātie kursi “Microsoft Office Excel lietpratējiem” (3 grupas, 39 dalībnieki).

Gatavojoties 2021./2022.mācību gadam, bija plānots, ka mācību process atkal tiek organizēts klātienē, tomēr ļoti augsta epidemioloģiskā riska gadījumā jebkurā brīdī mācības būtu īstenojamas attālināti. Līdz ar to joprojām ir nepieciešams izstrādāt un piedāvāt pedagogiem kursus un seminārus par efektīvām metodēm un paņēmieniem darbam tiešsaistē kā vienu no būtiskajiem nosacījumiem kvalitatīvas izglītības iegūšanai. Projekta ietvaros tika organizētas mācībās ar atbilstošu tematiku:

  • Profesionālās kompetences pilnveides kursi tiešsaistē “Aktīvās mācīšanās un iesaistes metodes tiešsaistes darbā” (4 grupas, 78 dalībnieki).

Galvenās tēmas: aktīvā mācīšanās un iesaiste mācību procesā – realitāte un izaicinājumi tiešsaistē; izglītojamo vajadzību detalizēta apzināšanās; saiknes un uzticēšanās veidošana kā pamats mācīšanās procesā; aktīvās mācīšanās un iesaistes metodes tiešsaistes darbā; tiešsaistes rīki, kuri sekmē aktīvāku iesaisti, pašu radītās metodes atbilstoši savām vajadzībām.

  • Profesionālās kompetences pilnveides kursi tiešsaistē “Jauniešu saskarsmes prasmes virtuālā un reālā vidē” (3 grupas, 91 dalībnieks).

Galvenās tēmas: saskarsmes un uzvedības prasmes reālajā un virtuālajā vidē jauniešu karjeras veidošanai; nozīmīgākās nākotnes kompetences sekmīgai profesijas izvēlei darba tirgū; pieklājības un etiķetes ievērošana reālajā un virtuālajā vidē, pirmā iespaida veidošanās; visbiežāk pieļautās kļūdas reālajā un virtuālajā vidē, ieteicamie rīcības modeļi; personīgo mērķu izvirzīšana, veselīgu savstarpējo attiecību veidošana, prasme uzņemties atbildību; metodes, instrumenti un stimuli, kā konkrētās tēmas un dzīves prasmju konceptu piedāvāt un padarīt jauniešiem saprotamu un saistošu. 

  • Profesionālās kompetences pilnveides kursi tiešsaistē “Runas māksla un kultūra mācību procesā” (4 grupas, 153 dalībnieki).

Galvenās tēmas: runas māksla un kultūra mācību nodrošināšanas procesā; runas ieradumu apzināšanās; satura strukturēšana, plānojot mācību procesu tiešsaistē; ķermeņa valodas loma, savstarpējā mijiedarbība ar publiku tiešsaistes mācību kvalitatīvai nodrošināšanai; publikas uzmanības noturēšana tiešsaistes mācību procesā: uzmanības noturēšanas metodes, triki un tehnikas.

  • Profesionālās kompetences pilnveides kursi tiešsaistē “Iekļaujošās izglītības izaicinājumi profesionālajā izglītībā” (4 grupas, 167 dalībnieki).

Galvenās tēmas: izglītojamo uzvedības un mācīšanās traucējumi; mācīšanās traucējumu izpausmes; mācību stratēģijas darbā ar izglītojamajiem ar speciālajām vajadzībām; mācību metožu pielāgošana un atbalsta pasākumu piemērošana, kinezioloģiskie vingrinājumi izglītojamajiem ar speciālajām vajadzībām; pedagoga, atbalsta personāla un vecāku sadarbība; izglītojamais ar speciālām vajadzībām un attālinātās mācības – problēmas un iespējas; mācību materiāli, metodes un sasniegumu vērtēšana darbā ar izglītojamajiem ar speciālajām vajadzībām.

Viena no Projekta prioritātēm 2021.gadā bija atbalsta sniegšana pedagogu emocionālās veselības uzlabošanai. Te īpaši jāatzīmē, ka pedagogu vidū pastāv ļoti augsts pieprasījums pēc šāda tipa mācībām, par ko arī liecina pastāvīga interese un liels dalībnieku skaits kursos. Pirmajā pusgadā Projekta ietvaros tika īstenoti profesionālās kompetences pilnveides tiešsaistes kursi: “Efektīva komunikācija” (6 grupas, 146 dalībnieki), “Praktiskas un ikdienā pielietojamas metodes pedagoga labsajūtai” (3 grupas, 67 dalībnieki); “Emocionālais atbalsts pārmaiņu un krīzes laikā” (3 grupas, 129 dalībnieki) (vairāk par kursiem var izlasīt šeit: https://www.visc.gov.lv/lv/jaunums/parskats-par-kursiem-profesionalo-izglitibas-iestazu-emocionalas-veselibas-uzlabosanai).

Saņemot augstu novērtējumu un pozitīvu atgriezenisko saiti no dalībnieku puses, otrajā pusgadā tika izstrādāti un piedāvāti vēl divi līdzīgas tematikas tiešsaistes kursi:

  • Profesionālās kompetences pilnveides kursi tiešsaistē “Pedagoga loma un līdervadības pamati pārmaiņu laikā” (5 grupas, 113 dalībnieki).

Galvenās tēmas: pārmaiņu vadība; pedagoga pamatkompetences: sevis apzināšanās, pašregulācija, iekšēja motivācija, sociālā inteliģence; pedagoga-līdera lomas: paraugs, virzītājs, saskaņotājs, iedvesmotājs; efektīva līdera īpašības, pedagoga harizma; pašvadīta mācīšanās, profesionālās izdegšanas riski.

  • Profesionālās kompetences pilnveides kursi tiešsaistē “Emocionālā veselība – veiksmīga mācību procesa pamats” (1 grupa, 26 dalībnieki).

Galvenās tēmas: emocionālā veselība – emociju nozīme ikdienā; aizsardzības mehānismi; krīzes – attīstības, traumatiskas, eksistenciālas; adaptācijas mehānismi; konflikti – to rašanās iemesli, emocionālās reakcijas tajos, konfliktu potenciālie risinājumi; konstruktīvas atgriezeniskās saites sniegšana.

2021.gadā tika īstenotas arī 13 stažēšanās programmas kopumā iesaistot 119 dalībniekus: Projekta mērķa grupas stažēšanās Latvijā (PII iepirkumu speciālistiem, grāmatvežiem, metodiķiem, direktoru vientniekiem) izglītības nozarē personālvadības jomā, skolvadības jomā, grāmatvedības jomā, metodiskā darba jomā; Projekta mērķa grupas stažēšanās Latvijā lauksaimniecības nozarē, moderno tehnoloģiju pielietošana lauksaimnieciskajā ražošanā (automatizācija, robotizācija, dronu izmantošanas iespējas; Projekta mērķa grupas stažēšanās Latvijā metālapstrādes, mašīnbūves un mašīnzinību nozarē mehatronikas jomā; Projekta mērķa grupas stažēšanās Latvijā uzņēmējdarbības, finanšu, grāmatvedības, administrēšanas nozarē; Projekta mērķa grupas stažēšanās tūrisma un viesmīlības nozarē, viesmīlības jomā.

Atbalsta pasākumu profesionālās izglītības iestāžu efektīvas pārvaldības principu īstenošanai ietvaros tika veiksmīgi īstenoti kursi “Andragoģija 2.0 - mācību procesa plānošana, novērtēšana un izglītības tehnoloģijas pieaugušo izglītībā” (5 grupas, 93 dalībnieki) un profesionālās kompetences pilnveides kursi efektīvas pārvaldības jomā “Efektīvs vadītājs 2 -vizuālā plānošana”, kuros piedalījās 15 profesionālās izglītības iestāžu  administrācijas pārstāvji.

2021.gada izskaņā mēs vēlamies pateikties visiem Projekta dalībniekiem par to, ka bijāt ar mums un kārtējo reizi esat snieguši augstu novērtējumu mūsu darbam. Tas dod mums spēku un iedvesmo strādāt vēl produktīvāk Jūsu labā, attīstīties un rādīt arī turpmāk kaut ko jaunu un nozīmīgu profesionālās izglītības kompetences pilnveides jomā. Mēs novēlām Jums veiksmīgu 2022.gadu un gaidām Projekta turpmākajos pasākumos!