Sabiedrības līdzdalība
Medijpratība_spele

Medijpratības spēle “Medijpratības cirks” tiešsaistē bērniem un jauniešiem no 12 gadu vecuma ļauj modelēt savu rīcību dažādās dzīves situācijās, kuras saistītas ar informācijas lietošanu vai radīšanu, un uzzināt, kāds būtu vēlamais rīcības variants. Spēli papildina stundu plāni skolotājiem, tādējādi padarot to viegli integrējamu izglītības procesā. Spēle un to pavadošie materiāli atrodami vietnē www.medijpratiba.lv, kur tā pieejama arī mobilajā versijā.

 “Nereti medijpratība tiek saprasta ļoti šauri – tikai kā maldinošas informācijas atpazīšana medijos vai drošība internetā. Šī spēle paplašina medijpratības izpratnes robežas, aptverot arī jautājumus par stereotipiem un attēliem medijos, reklāmu, influenceru ieteikumiem, vārda brīvību, vizuālo pratību, autortiesībām, naida runu un citiem ar mediju lietošanu saistītiem aktuāliem tematiem,” norāda projekta autore medijpratības eksperte Klinta Ločmele.

Katrs no spēles 23 lauciņiem ietver kādu jautājumu par ikdienišķām dzīves situācijām, kurās ir noderīga medijpratība. Izvēloties vienu no piedāvātajām atbildēm, spēlētājs arī uzzina īsu skaidrojumu ieteicamajam risinājumam. Kopumā spēlē pieejami 36 dažādi jautājumi, kas katru reizi spēli veido citā kombinācijā. Aplūkotās dzīves situācijas ir dažādas – klases biedra atsūtīta WhatsApp ziņa, naidīgi komentāri pie kāda attēla sociālajos medijos, vecumam atbilstošu filmu izvēle kinoteātrī, rakstu ilustrācijas ziņu portālos, sludinājumi pirkšanas-pārdošanas vietnēs u.c.

  1. Spēles iedvesmas avots ir tradicionālā galda spēle “Cirks”. Cirka tematika, tostarp, staigāšana pa virvi un izcila balansa demonstrēšana, iluzionistu triki, žonglēšana vienlaikus ar vairākiem priekšmetiem, arī paļaušanās / uzticēšanās komandas biedriem, tēlainā veidā arī ilustrē daudzos izaicinājumus informācijas vidē, ar kuriem mūsdienās nākas saskarties.
  2. Lai spēle būtu vieglāk izmantojama izglītības procesā, to papildina trīs mācību stundu (40 minūtes) apraksti par spēles tematiku pēc pētnieka Roberta Gaņjē (Robert Mills Gagné) izstrādātā mācību stundu plānošanas modeļa. To tematika – stereotipi un attēli medijos. Spēle ir piemērota arī izmantošanai neformālajā izglītībā bērniem un jauniešiem no 12 gadu vecuma.

Projekta autore un vadītāja Klinta Ločmele ir komunikācijas zinātnes doktore, medijpratības eksperte un pasniedzēja. Projekta komandā darbojās arī Sandra Murinska - komunikācijas zinātnes doktore, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas docente, projekta “Skola 2030” medijpratības satura veidotāja - un izstrādātājs Rolands Umbrovskis.

  • Projekts saņēma finansējumu no Vācijas Federālās Republikas Ārlietu ministrijas atklātā konkursā, ko rīkoja "DW Akademie" un "Knowledge Economy Forum".

 

Vairāk informācijas:

Klinta Ločmele

Projekta autore

klinta@gmail.com